Oplossingsgerichte coaching van klas en leraar - Werken Aan Wat Werkt in de klas -
Deze workshop gaat over een oplossingsgerichte methode om klas en leraar te coachen (gebaseerd op ‘Oplossingen in de klas’ van I. K. Berg en L. Shilts, 2006). Ik ga in deze workshop vooral in op de toepassing hiervan in het VO, maar is juist goed toe te passen in het Basisonderwijs.
In het onderwijs is, naar mijn indruk, een vraag om werkbare interventies die het individueel leerling niveau overstijgen, zonder weer een nieuwe aanpak, methodiek of programma te moeten leren gebruiken.
Deze methode geeft hierop een antwoord omdat het een methode is om op een voor de leraar en de klas veilige manier verandering te bewerkstelligen op het niveau van de klas. Je werkt met de leraar samen op basis van een oplossingsgerichte basishouding. De leraar focust op wat werkt en kan dit zelf flexibel toepassen bij andere klassen. De niet-oordelende en opbouwende uitgangspunten maken het veilig.
De werkwijze beoogt samen met de leraar én de klas op zoek te gaan naar hun eigen gewenste situatie, de uitzonderingen, wat al goed gaat, hun eigen doelen en vervolgstappen (kortom hun eigen oplossingen).
In deze workshop komen aan bod: de uitgangspunten en werkwijze, praktijkvoorbeelden, een oefening in het observeren van een klasse situatie, vragen en moeilijkheden die je in de praktijk kan tegenkomen.
De deelnmers gaan na de workshop weg met :
Na deze workshop weten de deelnemers in grote lijnen wat de methode Werken Aan Wat Werkt inhoudt, hoe je het kan toepassen in het voortgezet onderwijs, en waar je rekening mee kan houden in de praktijk. Zij hebben geoefend met hoe je naar een klas kan kijken en met feedback geven aan de klas en de leraar.
Monique Harperink is kinder- en jeugdpsycholoog en schoolpsycholoog. Zij heeft een brede achtergrond in het werken met jeugd in zorg en onderwijs. Sinds 2012 biedt zij kortdurende behandeling vanuit haar praktijk voor jeugdpsychologie JePsy en sinds 2018 schoolpsychologische diensten vanuit ‘JePsy op school’. Zij werkt vanuit een oplossingsgerichte basishouding.