Motiveren is te leren!

Overzicht van de verbanden, overeenkomsten en synergie van Onderwijs gerelateerde wetenschap als van Deci & Ryan (motivatie onderzoekers) en John Hattie (over feedback) enerzijds en het Oplossingsgericht Werken anderzijds. De integratie van een en ander leidt onder andere tot‘Oplossingsgerichte Feedback’ als aanbevolen werkwijze. Toepasbaar door alle docenten, mentoren, leerlingbegeleiders en anderen binnen en buiten het onderwijs die wensen dat leerlingen meer gemotiveerd in de klas bezig zijn, ook geschikt voor vele andere omstandigheden.
We starten met een korte oefening, dan uitleg over de wetenschappelijke achtergrondtheorie. Vervolgens volgt een demonstratie en tot slot gaat men zelf oefenen in kleinere groepen.
 
De deelnemers gaan na de workshop weg met : 
Het inzicht dat ook docenten en mentoren in een paar minuten sterk motiverende gesprekken kunnen voeren 
met hun leerlingen, binnen en buiten het klaslokaal. Daarnaast een praktische methode om dat zeer kort 
oplossingsgericht te doen, geschikt voor elke docent en mentor. En wie het OGW al beheerst kan het onmiddellijk 
toepassen en als werkwijze verder leren aan anderen.
 
Dirk van der Wulp was biologiedocent, mentor en schoolcounselor. De laatste 15 jaar geeft hij daarnaast trainingen Oplossingsgericht Werken voor mentoren en schoolcounselors en de training Motiveren is te Leren voor docenten, mentoren en leidinggevenden. In zijn boek ‘Motiveren is te Leren’ vind je de neerslag van al deze ervaringen in de vorm van uitleg, praktische voorbeelden en mogelijkheden tot motiveren.
 
Marion Hoeffgen is vormgever van leren met professionals, oplossingsgericht werker, waarderend onderzoeker en coach voor (interne) opleiders in onderwijs, zorg en welzijn.
 
Esther de Boer begeleidt kinderen, ouders, leraren en scholen op het gebied van hoogbegaafdheid. Daarnaast coacht, begeleidt en traint ze ook ten aanzien van differentiatie, verrijking, pedagogisch handelen en formatief evalueren